Spring naar hoofd-inhoud

Talent Scouting: wie zoekt, die vindt!

Ontwikkel uw sourcingskills, vind de juiste talenten en overtuig hen om bij u aan de slag te gaan.


Bijna negen op de tien bedrijven die personeel willen aanwerven, geven aan daarbij grote moeilijkheden te ondervinden. Nochtans zijn er voldoende mensen op zoek naar werk. Alleen, geschikt personeel vinden blijkt complex. Het gevolg: de groei van uw bedrijf wordt afgeremd, want u vindt geen goede mensen of althans niet de juiste. U hebt er dus alle belang bij om te kijken hoe u nieuwe medewerkers op een andere manier kan aantrekken. Ontdek het in deze opleiding.

 

Doelstellingen

Tijdens deze training ontdekt u alle aspecten van sourcing. Met deze skill weet u probleemloos waar u de juiste talenten zoekt en vindt en hoe u hen overtuigt om voor uw organisatie te kiezen.

Na deze opleiding:

  • kent u de concrete searchtechnieken (hoe searchen) en de diverse searchkanalen (waar zoeken);
  • stelt u voor je vacatures een searchplan op dat de basis is voor actieve sourcing;
  • hebt u tips en tricks om mogelijke interesse bij kandidaten te converteren naar een effectieve sollicitatie.

 

Pluspunten

U krijgt in deze opleiding de meest recente inzichten op het vlak van sourcing van een expertenteam met een jarenlange ervaring. De docenten geven u tools, tips en tricks om uw sourcingaanpak te optimaliseren. Na de opleiding hebt u een concreet plan van aanpak waarmee u zo in de praktijk aan de slag kan.

U doet in de training zelf concreet aan sourcing, aan de hand van een eigen vacature. Oefening baart kunst!

 

Doelgroep

De opleiding is zowel geschikt voor volgende profielen met enkele jaren ervaring op het vlak van rekrutering en selectie:

  • interne HR-verantwoordelijken;
  • consultants die dienstverlening aanbieden op het vlak van rekrutering en selectie.

 

Programma

1. Searchtechnieken

Toelichting searchplan met zijn verschillende onderdelen

  • Analyse van de vacature
  • Profiel: must-haves vs. nice-to-haves
  • Registratie profielvereisten in searchplan
  • Specifiek vs. breed zoeken
  • Prioriteiten in zoekpistes bepalen: van specifiek naar breed
  • Zoekpistes verbreden door los te komen van het pure profiel maar te vertrekken vanuit de competenties (website 'competent.be')

Effectieve searchtechnieken (toelichten aan de hand van ‘recruiter seat LI’)

  • Boolean operators
  • Verschillende filters, hoe combineren
  • Zoeken o.b.v. competenties
  • Aanschrijven
  • Inhoud: bepalen USP’s in de vacature
  • Toepassen van touchpoints
  • Good & bad practices
  • Tips & tricks voor het verhogen van de acceptance rate

2. Searchkanalen

  • Eigen database / ATS
  • Opbouw
  • Loggen & professionele verwerking van reacties
  • Social media
  • Soorten, betalend vs. niet-betalend
  • Belang van employer branding voor het verkrijgen van (spontane) sollicitaties
  • Alternatieve kanalen (alumni?)

3. Andere

  • GDPR (richtlijnen Federgon)
  • Vlotheid sollicitatieproces

 

Docenten

Hanne Hooyberghs zag in de meer dan 10 jaar ervaring binnen rekrutering en selectie de arbeidsmarkt van dichtbij veranderen. Waar in het verleden de focus lag op selectie, ligt deze vandaag op sourcing. De afgelopen jaren verdiepte zij zich in de mogelijke sourcingtechnieken en -kanalen en ontwikkelde ze een unieke aanpak voor het detecteren en aantrekken van talent. Dankzij een zeer sterke aanwezigheid in de markt en continue bijscholing houdt ze haar aanpak up-to-date en slaagt ze erin om de juiste match te vinden voor elke vacature.

Als ervaren docent en ondernemer heeft Kutlu Taskin Tuna een heel parcours doorlopen. Na meertalige studies bedrijfseconomie in Leuven, Istanbul en London ging hij aan de slag bij Facebook en vervolgens bij Twitter als adviseur voor de kmo’s die sociale media willen integreren in hun marketing mix. Sinds 2015 is hij weer in België. Hier heeft hij een dubbele carrière: één als voltijds vader, en een andere als docent digital marketing bij Hogeschool UCLL en bij Learnable, zijn merk waarmee hij ondersteuning, begeleiding en opleidingen aanbiedt voor de marketing en recruitment afdelingen van de visionaire organisaties zoals bijvoorbeeld Willemen Infra, Dethier Ontwikkeling, POM Limburg, Motmans & Partners en Versuz.

 

Prijs 2022 (excl. btw)

841 EUR*

De leden van Federgon krijgen 15% korting.
*tot 30% subsidie met KMO-portefeuille.

Data 2022

Datum Plaats Taal
21 september, 9:00-17:30 Virtual Classroom, online Frans
21 november, 9:00-17:30 Virtual Classroom, online Nederlands

Data 2023

Datum Plaats Taal
13 maart, 9:00-17:30 Virtual Classroom, online Frans
14 november, 9:00-17:30 Virtual Classroom, online Nederlands

Inschrijven

Vul de gegevens in om uzelf of een collega in te schrijven aan de opleiding.

Schrijf hier in!

Lees hier de privacyverklaring van de Federgon Academy