Spring naar hoofd-inhoud

Talent Scouting: wie zoekt, die vindt!

Ontwikkel uw sourcingskills, vind het juiste talent en overtuig hen om bij u aan de slag te gaan.


Doelstellingen

‘Er zijn te veel vissers en te weinig vis in de vijver’, een uitdrukking die maar al te vaak gebruikt wordt als het over de huidige arbeidsmarkt gaat:

  • Vacatures staan langer open
  • Bedrijven vinden het juiste talent niet
  • De uitstroom is groter dan de instroom. Door de demografie is er minder beschikbaar talent
  • Het beschikbare talent is niet in overeenstemming met wat de markt vandaag vraagt (onder meer door technologische ontwikkelingen)

Het gevolg: de groei van uw bedrijf is geremd, want u vindt geen goede mensen of althans niet de juiste. U hebt er dus alle belang bij om te kijken hoe u nieuwe medewerkers op een andere manier kunt aantrekken. Tijdens deze training ontdekt u alle aspecten van sourcing. Met deze skill weet u probleemloos waar u het juiste talent zoekt en vindt, en hoe u hen overtuigt om voor uw organisatie te kiezen.

 

Pluspunten

  • U krijgt tools, tips en tricks waarmee u uw sourcingaanpak optimaliseert
  • U keert huiswaarts met een concreet plan van aanpak waarmee u onmiddellijk aan de slag kunt
  • U oefent het sourcen in de praktijk aan de hand van een eigen vacature
  • U krijgt de meest recente inzichten op het vlak van sourcing van een expertenteam met een jarenlange ervaring

 

Uw resultaten

Na deze opleiding:

  • Kent u de concrete searchtechnieken (hoe searchen) en de diverse searchkanalen (waar zoeken)
  • Stelt u voor uw vacatures een searchplan op dat de basis is voor actieve sourcing
  • Hebt u tips en tricks om mogelijke interesse bij kandidaten te converteren naar een effectieve sollicitatie

 

Bestemd voor

De opleiding is zowel geschikt voor:

  • Interne HR-verantwoordelijken
  • Consultants die dienstverlening aanbieden op het vlak van rekrutering en selectie

…met enkele jaren ervaringen op het vlak van rekrutering en selectie.

 

Programma

1. Searchtechnieken

Toelichting searchplan met zijn verschillende onderdelen

  • Analyse van de vacature
  • Profiel: must-haves vs. nice-to-haves
  • Registratie profielvereisten in searchplan
  • Specifiek vs. breed zoeken
  • Prioriteiten in zoekpistes bepalen: van specifiek naar breed
  • Zoekpistes verbreden door los te komen van het pure profiel maar te vertrekken vanuit de competenties (website 'competent.be')

Effectieve searchtechnieken (toelichten aan de hand van ‘recruiter seat LI’)

  • Boolean operators
  • Verschillende filters, hoe combineren
  • Zoeken o.b.v. competenties
  • Aanschrijven
  • Inhoud: bepalen USP’s in de vacature
  • Toepassen van touchpoints
  • Good & bad practices
  • Tips & tricks voor het verhogen van de acceptance rate

2. Searchkanalen

  • Eigen database / ATS
  • Opbouw
  • Loggen & professionele verwerking van reacties
  • Social media
  • Soorten, betalend vs. niet-betalend
  • Belang van employer branding voor het verkrijgen van (spontane) sollicitaties
  • Alternatieve kanalen (alumni?)

3. Andere

  • GDPR (richtlijnen Federgon)
  • Vlotheid sollicitatieproces

 

Docent(en)

Hanne Hooyberghs zag in de meer dan 10 jaar ervaring binnen rekrutering en selectie de arbeidsmarkt van dichtbij veranderen. Waar in het verleden de focus lag op selectie, ligt deze vandaag op sourcing. De afgelopen jaren verdiepte zij zich in de mogelijke sourcingtechnieken en -kanalen en ontwikkelde ze een unieke aanpak voor het detecteren en aantrekken van talent. Dankzij een zeer sterke aanwezigheid in de markt en continue bijscholing houdt ze haar aanpak up-to-date en slaagt ze erin om de juiste match te vinden voor elke vacature.

Richard Vercamer is als digital marketeer bij Motmans & Partners verantwoordelijk voor de digitale strategie. Hij is gespecialiseerd in het opzetten van employer branding en social mediacampagnes waarmee hij de instroom van kandidaten voor klanten boost. Richard zoekt steeds innovatieve manieren om talent via een digitale weg aan te trekken.

 

Prijs (excl. btw)

781 EUR*

De leden van Federgon krijgen 15% korting.
*tot 30% subsidie met KMO-portefeuille.

Data 2020 / 2021

Datum Plaats Taal
26 maart 2020, 9:00-17:30 Van der Valk Hotel Antwerpen, Borgerhout (Antwerpen) Nederlands
23 november 2020, 9:00-17:30 Business Faculty, Brussel (Neder-Over-Heembeek) Nederlands
28 januari 2021, 9:00-17:30 Bluepoint Antwerpen, Berchem (Antwerpen) Nederlands
24 november 2021, 9:00-17:30 Bluepoint Antwerpen, Berchem (Antwerpen) Nederlands

Inschrijven

Vul onderstaande gegevens in om uzelf of een collega in te schrijven aan de opleiding.

Facturatieadres