Dienstenchequesector: vakbonden verwerpen ultieme voorstel van de werkgevers

|   Dienstencheques

Er werd vandaag geen akkoord afgesloten in dienstenchequesector, de vakbonden verwerpen het ultieme voorstel van de werkgevers. Dat zegt Federgon, de federatie van HR-dienstverleners, die onder meer de dienstenchequesector vertegenwoordigt. De werkgevers, die in hun voorstel tot het uiterste zijn gegaan, noemen de houding van de vakbonden onbegrijpelijk.

Na de actiedag van gisteren hebben werkgevers en werknemers van de dienstenchequesector de onderhandelingen vandaag opnieuw hervat. De werkgevers hebben steeds opgeroepen om constructief te blijven onderhandelen en zijn ook vandaag, ondanks de actiedag van gisteren, opnieuw met een constructieve houding rond de onderhandelingstafel gaan zitten.

"Wij nemen de onderhandelingen ernstig en hebben steeds eerlijke voorstellen op tafel gelegd", zegt Ann Cattelain, CEO van werkgeversfederatie Federgon. "Zo zit er in het voorstel de retroactieve en volledige uitputting van de loonnorm en een sectorale anciënniteit, zullen er verdere initiatieven genomen worden rond werkbaar werk en zijn we zelfs tegemoet gekomen aan de vraag van de vakbonden om de vervoersonkosten te verhogen. Deze trekken we op met 20%. Het is belangrijk dat de voorstellen die we vandaag doen ook op de lange termijn houdbaar zijn en dat we de huishoudhulpen ook morgen garanties kunnen geven op een job."

De werkgevers zijn in hun voorstel ver gegaan. Federgon benadrukt nogmaals dat de sector ondergefinancierd is, en dat de marges van de dienstenchequebedrijven beperkt zijn. Het ultieme voorstel dat vandaag op tafel is gelegd, is een zeer ernstig voorstel. "Na de vele gesprekken die er reeds geweest zijn, is dit ons finale voorstel. In het belang van onze huishoudhulpen willen wij geen spelletjes spelen, hier is niemand bij gebaat. Wij betreuren dan ook dat de vakbonden het voorstel verwerpen. We beginnen ons de vraag te stellen of de vakbonden wel een akkoord willen", alsnog Ann Cattelain.