Spring naar hoofd-inhoud

Wij stoppen niet met talenten en passies aan het werk te zetten

OrientaEuro

In een notendop: wij hebben onze 14 werknemers volledig aan het werk gehouden (niemand zit in één of andere vorm van gedeeltelijke of volledige werkloosheid) en blijven ook onze freelancers projecten bezorgen. Wij dragen niet alleen bij tot onze missie om 1.000 werkzoekenden toe te leiden naar duurzaam werk, maar ook tot de jobzekerheid van onze medewerkers.

A) Reeds bestaande omstandigheden die in ons voordeel speelden:

  • Wij hadden reeds een zeer goed CRM-systeem om de planning en herplanning van sessies te beheren en de e-mailcommunicatie met klanten te automatiseren.
  • Alle coaches hadden reeds een laptop en alles was geconfigureerd.
  • Wij waren het gewend te verhuizen en te werken vanuit verschillende bureaus/kantoren.

B) Concrete acties die wij hebben ondernomen:

  • Toen duidelijk was wat er gebeurde, hebben wij goed nagedacht en één cruciale beslissing genomen: omdat onze missie ("talenten en passies aan het werk zetten") net zo relevant is als voordien en dat ook zal blijven, kunnen wij niet stoppen.
  • Dit communiceren naar de werknemers.
  • Communiceren met de sponsors (Actiris, VDAB, ESF...).
  • Communiceren met de bestaande klanten.
  • Communiceren met potentiele nieuwe klanten (website).
  • Optimaliseren van ons videochatplatform en aanpassen van de CRM om dit te faciliteren.
  • Aanpassen van onze tools en methodologieën die gebaseerd waren op een interactie tussen personen.
  • Flexibiliteit vragen van de sponsors, vooral als het gaat om bewijzen van verwezenlijking terwijl het niet mogelijk is ondertekende papieren te hebben enz.

C) Risico’s en maatregelen:

Als dit te lang duurt, vrezen wij dat:

  • de werkzoekenden hun enthousiasme zullen verliezen (omdat de arbeidsmarkt TE moeilijk is, zullen sommige mensen denken dat het zinloos is om in deze omstandigheden tijd en moeite te steken in het zoeken naar een job);
  • de coaches hun professionele well-being zullen verliezen. De meesten onder hen zijn immers zeer "sociale" mensen en zoveel uur per dag achter een computerscherm zitten staat mijlenver af van hun ideale werkomstandigheden.

Wij proberen dit te compenseren door:

1. Een continue communicatie met onze werknemers op gang te houden, hun thuiswerksituatie zo aangenaam mogelijk te maken en zo responsief mogelijk te zijn.

Bijvoorbeeld:

  • Eén coach vroeg haar aantal uren per week te verminderen. Een andere coach was bereid en in staat deze uren van haar over te nemen.
  • Eén coach vertelde me dat ze enkele jaren geleden met een nekprobleem kampte, en dat als ze nog veel weken verder moest werken met de laptop, ze vreesde dat dit probleem opnieuw zou opduiken. De volgende dag kreeg ze een toetsenbord thuisbezorgd, waardoor ze de laptop hoger kon zetten. Dat helpt echt.

2. Ons doelpubliek gemotiveerd te houden, ondanks het feit dat bijna het hele selectieproces is stopgezet en dat de arbeidsmarkt zeker moeilijker zal worden dan voordien. Ze zijn niet alleen, ze kunnen op ons rekenen om hen te helpen!