Spring naar hoofd-inhoud

Rode Kruis en Randstad bundelen krachten om zorg- en verpleegkundigen te ontlasten

Randstad Group

Bijna 6300 vrijwilligers van Rode Kruis-Vlaanderen en Randstad Group hebben in april en mei, in volle coronacrisis, de zorgsector ondersteund. Het Rode Kruis zorgde voor de nodige vrijwilligers, HR-dienstverlener Randstad koppelde de mensen met de juiste vaardigheden aan 130 woonzorgcentra waar de nood het hoogst was. Zo konden de verpleeg- en zorgkundigen zich blijven concentreren op de zorg voor hun bewoners.

In volle coronacrisis moesten de woonzorgcentra alle zeilen bijzetten om hun bewoners de nodige zorg te blijven bieden. De besmetting van medewerkers zette het aantal helpende handen soms extra onder druk. Voor taken als het rondbrengen van eten of het opzetten van online communicatie van de bewoners met hun (klein)kinderen was alle hulp welkom. Om hiervoor te zorgen, sloegen Randstad en Rode Kruis-Vlaanderen de handen in elkaar.

"Door een aantal logistieke taken uit handen te nemen van de zorgverleners in woonzorgcentra, zorgden de Rode Kruisvrijwilligers ervoor dat zij het hoofd boven water konden houden tijdens deze gezondheidscrisis. Rusthuismedewerkers konden zich zo vooral focussen op de verzorging van bewoners waardoor niet ingeboet moest worden op de kwaliteit van die verzorging," zegt Ine Tassignon, woordvoerster van Rode Kruis-Vlaanderen.

Randstad nam achter de schermen werk uit handen, zodat vrijwilligers van het Rode Kruis in de woonzorgcentra voor extra handen konden zorgen. Door meer dan 6200 vrijwilligers te koppelen aan 130 woonzorgcentra, heeft Randstad daar de druk kunnen verlichten. De 33 experts van de HR-dienstverlener matchten de vrijwilligers aan de centra waar de vraag het grootst was. Randstad zorgde voor de administratieve vaardigheden, de koppeling van competenties aan de vraag, de planning en organisatie.