Spring naar hoofd-inhoud

Een greep uit het Logboek van de directie

Van A naar BETER

Logboek van de directie, donderdag 12 maart 22.13 uur: we wachten niet op instructies van de nationale veiligheidsraad en maken zelf afspraken met onze medewerkers. Werk zo veel mogelijk van thuis, wie niet op kantoor moet zijn blijft weg, switch afspraken zo veel mogelijk naar video of laat ze zoveel mogelijk overnemen door collega’s die wel nog op kantoor moeten zijn. Hou afstand en schud geen handen meer.

Logboek van de directie, vrijdag 13 maart: is het omdat het vrijdag de dertiende is of omwille van corona? Plots is het verkeer langs de anders zo drukke weg gehalveerd of nog minder. Klanten reageren niet of nauwelijks, sollicitaties worden stopgezet, vacatures on hold. Het gaat plots heel snel. Wordt dit een voorbode van veel erger?

Logboek van de directie, zondag 15 maart: de op donderdagavond gecommuniceerde regels blijven onverminderd van kracht, behalve één, die wordt nog strenger. Iedereen werkt verplicht van thuis. Daarnaast wordt de procedure voor de aanvraag van tijdelijke werkloosheid opgestart. Wij hopen het niet nodig te hebben, maar spelen op zeker.

Logboek van de directie, donderdag 19 maart 13.00 uur, videocall met het team: corona hakt er zwaar in. De voorbije dagen is duidelijk gebleken dat bedrijven niet meer bezig zijn met aanwerven en kandidaten niet meer met solliciteren, op enkele uitzonderingen na. Iedereen is bezig met (over)leven na corona. Onze medewerkers zijn ongerust over zowel de korte als de lange termijn. Wij besluiten week per week te evalueren en garanderen dat ze mogen werken tot en met woensdag 25 maart en dat we dan de situatie opnieuw bekijken. Wij spreken ook af om iedereen na de videocall nog eens persoonlijk op te bellen.

Logboek van de directie, donderdag 19 maart in de namiddag: tijdens de individuele gesprekken na de video vragen alle medewerkers spontaan om zo snel mogelijk op tijdelijke werkloosheid te worden gezet omdat hun werk is stilgevallen. Zo willen zij hun steentje bijdragen tot een kostenbesparing om zo de toekomst veilig te stellen. Een mooi gebaar. Maar eerst belooft iedereen nog de lopende dossiers in orde te brengen zodat we ze zelf kunnen opvolgen. Het verplicht ons ook niet tot drastische beslissingen, gelukkig maar!

Logboek van de directie, maandag 23 maart 08.00 uur: met alle collega’s in tijdelijke werkloosheid, op de twee eigenaars/zaakvoerders na, begin ik zelf aan de binnengekomen sollicitaties.

Logboek van de directie, maandag 23 maart 08.10 uur: binnengekomen sollicitaties afgehandeld. Da’s snel, te snel. Dan maar vol goede moed starten met de opvolgingen die door de collega’s niet meer konden gebeuren.

Logboek van de directie, maandag 23 maart 10.00 uur: opvolgingen klaar, weinig mensen kunnen bereiken. Haast overal hetzelfde antwoord, wachten tot na corona.

Logboek van de directie, maandag 23 maart 10.00 uur tot …: toch zijn er ook nog lichtpunten en daar trekken we ons aan op:

  • Een klant nodigt een kandidaat uit voor een videogesprek. Al snel na het gesprek volgt de bevestiging van het tweede videogesprek. Als internationaal bedrijf zijn ze gewoon op die manier te rekruteren, voor hen verandert er op dat vlak weinig.
  • Een klant stuurt een intentieverklaring naar een kandidaat met een loonvoorstel en de kandidaat accepteert. Opstarten dag 1 na corona. Tegen de gangbare afspraken met de klant in zegt hij ons toch al onze factuur te sturen, wat we niet doen. We appreciëren wel het gebaar.
  • Vanuit ons netwerk duikt uit het niets een nieuwe klant op. Een bedrijf actief in de voedingssector en die werken natuurlijk door. Als bij toeval hebben we net nog een kandidaat gesproken, die perfect in het plaatje past. Het eerste en enige gesprek is gepland. Dit zou wel eens snel kunnen gaan.
  • Sommige klanten zijn echt nog wel actief bezig met het invullen van vacatures, dus daar werken we volop aan.

Daarnaast werken we heel hard aan de beste versie van onze organisatie ‘Na corona’: we houden figuurlijk grote schoonmaak, werken aan ons marketing- en communicatieplan, volgen opleidingen, soms voor een tweede keer, (her)bekijken kosten, … We doen vandaag wat we kunnen om de economie draaiende te houden en we zullen er vooral voor zorgen dat we na corona klaar zijn om volop mee te werken aan de heropbouw van onze economie!