Veiligheid van de poetshulpen is een absolute prioriteit maar de sector wil eerst duidelijkheid

|   Dienstencheques

Federgon heeft deze namiddag in het Paritair Comité geluisterd naar de toelichting van de inspectie Welzijn op het Werk in verband met de nationale campagne dienstenchequesector. Er konden vandaag nog geen vragen gesteld worden, deze kunnen pas volgende week ter beoordeling voorgelegd worden aan de Hoge Raad Preventie en Veiligheid. Federgon, de federatie die onder meer de bedrijven in de dienstenchequesector vertegenwoordigt, wil in dit dossier absolute duidelijkheid. Een aantal dienstenchequebedrijven heeft immers een PV van waarschuwing gekregen voor feiten waarvan hun externe medische dienst, hun risicoanalyse en hun CPBW een volledig andere lezing hebben. Deze bedrijven zijn ervan overtuigd dat zij de wetgeving volledig conform hebben toegepast.

"De veiligheid van onze poetshulpen is ook voor ons de grootste prioriteit", zegt Ann Cattelain, CEO van Federgon. "Ook wij vinden het belangrijk dat de wetgeving, inclusief de welzijnswetgeving, nauwgezet gevolgd wordt. Het rapport zal dan ook op zeer korte termijn geëvalueerd worden. Maar het spreekt voor zich dat wij ons, in dit stadium en zonder meer gedetailleerde informatie, niet zomaar kunnen engageren tot het nemen van al te drastische beslissingen ten opzichte van de gewaarschuwde bedrijven. Op basis van objectieve informatie willen we op een serene en constructieve manier verder het debat aangaan. Met een opbod is niemand gebaat, niet de dienstenchequebedrijven en evenmin de poetshulpen", alsnog Ann Cattelain.