Uitzendsector niet opgezet met de oproep van de Bouwunie

Met veel verbazing, zo reageert Federgon, de federatie van HR-dienstverleners die onder meer de uitzendsector vertegenwoordigt, op de uithaal van de Bouwunie richting de uitzendsector. Uitzendarbeid is een belangrijk aanwervingsinstrument met bewezen en gerespecteerde voordelen, ook voor heel wat bedrijven uit de bouwsector. Bovendien kiezen de bedrijven zelf via welke kanalen zij wensen aan te werven. Federgon betreurt dat Bouwunie hierover niet met de sector in dialoog is gegaan.

"De uithaal van Bouwunie getuigt van een ongepast opportunisme", zegt Ann Cattelain, CEO van Federgon. Binnen de uitzendsector is er consensus om zich vandaag juist NIET te profileren richting de Oekraïense vluchtelingen. De mensen uit Oekraïne die de oorlog zijn ontvlucht, hebben zware trauma’s te verwerken en dienen eerst opgevangen te worden. Verschillende uitzendbedrijven hebben zich vrijwillig bij de lokale overheden aangeboden omdat zij ervaring hebben in het zoeken van huisvesting voor buitenlandse arbeidskrachten, dit kan nu van pas komen voor de vluchtelingen. Bovendien zijn er een behoorlijk aantal uitzendconsulenten die Oekraïens of Russisch spreken en die kunnen tolken bij het in orde brengen van de administratieve zaken.

"We menen vooral dat we de tijd moeten laten aan de Oekraïense vluchtelingen die uit een oorlogssituatie komen, om te bekomen, om zich zo goed mogelijk te settelen en om zich te laten begeleiden. Maar als zij er klaar voor zijn en als ze willen werken, dan kunnen wij als uitzendsector zeker ondersteuning bieden", alsnog Ann Cattelain.

Federgon, het netwerk voor werk. Door een optimale ondersteuning in elke fase van hun loopbaan zorgen we er mee voor dat mensen hun plek vinden in de wereld van werk.