Sectorale onderhandelingen in de dienstenchequesector: onbegrip bij de werkgevers omdat er staking wordt aangekondigd terwijl er constructief onderhandeld wordt

|   Dienstencheques

De vakbonden hebben 18 november als stakingsdag uitgeroepen, terwijl de sectoronderhandelingen op een constructieve manier verlopen en nog niet zijn afgerond. Op de vergaderkalender staan immers ook nog vergaderingen na de 18de november ingepland. Dit is geen correcte manier van onderhandelen zegt Federgon, de federatie van HR-dienstverleners, die onder meer de dienstenchequesector vertegenwoordigt. Federgon is ontgoocheld over deze gang van zaken.

"We wisten dat de sectoronderhandelingen niet eenvoudig zouden zijn", zegt Ann Cattelain, CEO van Federgon. "Maar wij hebben er tot nu toe alles aan gedaan om deze onderhandelingen in een sereen kader én binnen de vooraf afgesproken vergaderkalender te laten verlopen. Inhoudelijk zijn wij ingegaan op heel wat punten uit de eisenbundel van de vakbonden, zo ook op de eisen omtrent koopkracht. Het is intussen alom bekend dat de dienstenchequesector ondergefinancierd is, waardoor de vaak terechte verwachtingen van onze huishoudhulpen steeds moeilijker en vandaag zelfs niet meer te rijmen vallen met de mogelijkheden van de werkgevers om deze verwachtingen in te lossen. Toch doen wij er, binnen onze beperkte mogelijkheden, alles aan om de onderhandelingen tot een goed einde te brengen, dit vooral in het belang van onze 150.000 huishoudhulpen. We willen er nogmaals op wijzen dat de politiek de teugels in handen heeft om de financiering van deze sector met grote maatschappelijke meerwaarde duurzaam te verbeteren", alsnog Ann Cattelain. "We doen bij deze opnieuw een oproep tot een constructieve en realistische dialoog. Enkel op die manier kunnen we samen en in het belang van de sector een duurzaam en haalbaar akkoord afsluiten."