Arbeidsdeal: een stap in de juiste richting, maar nog niet voldoende

Het is goed dat er eindelijk een arbeidsdeal is. Zowel bij werknemers als werkgevers waren de verwachtingen hierover hoog gespannen. Dat zegt Federgon, de federatie van HR-dienstverleners, over de net beklonken arbeidsdeal. In een eerste beoordeling van de arbeidsdeal is de analyse van Federgon dat de maatregelen niet voldoende zullen zijn om de werkzaamheidsgraad tegen 2030 te verhogen naar 80%. Dit is uiteraard een belangrijk aandachtspunt, gelet op de noodzaak om op korte termijn zuurstof te geven aan de arbeidsmarkt om het enorme aantal openstaande vacatures in te vullen.

Niettemin zitten er in de deal een aantal interessante instrumenten die toch een stap in de juiste richting zetten. Zo is Federgon tevreden dat het concept van de transitietrajecten nu een wettelijke verankering krijgt. "Via transitietrajecten kan iemand die ontslagen wordt al tijdens de opzegtermijn via een transitie-uitzendcontract proeven van een nieuwe job, dat is een belangrijke activerende maatregel", zegt Ann Cattelain, CEO van Federgon. Ook de invulling van het artikel 39ter, om ontslagen werknemers via outplacement sneller opnieuw naar de arbeidsmarkt te begeleiden is een belangrijk instrument om mensen te activeren. Het is cruciaal om nu geen tijd te verliezen met de implementatie van de maatregelen en deze tijdig te evalueren. Deze arbeidsdeal mag geen eindstation worden maar moet een eerste stap zijn in de richting van een meer dynamische arbeidsmarkt, met het oog op een structureel hogere werkzaamheidsgraad.