Geen akkoord in de dienstenchequesector

|   Dienstencheques

De onderhandelingen in de dienstenchequesector hebben gisteravond niet tot een akkoord geleid. Dat meldt Federgon, de federatie van HR-dienstverleners, die ook de dienstenchequesector vertegenwoordigt. Een aangepast en verregaand voorstel van de werkgevers stoot opnieuw op een 'njet' van de vakorganisaties.

Federgon betreurt dat de onderhandelaars niet tot een akkoord zijn kunnen komen en noemt de houding van de vakbonden star en weinig opbouwend. "De sector, en in het bijzonder de huishoudhulpen, hebben er baat bij dat de sociale partners snel tot een sterk akkoord komen", zegt Ann Cattelain, CEO van Federgon. "Ondanks dat de financiële marge voor het gros van onze bedrijven miniem is, deden we een omvattend voorstel met onder meer een salarisverhoging die het IPA volledig uitput én een gevoelige verhoging van de tussenkomsten in de verplaatsingsonkosten. Er wordt een tussenkomst voorzien zowel voor verplaatsingen van thuis naar het werk als voor verplaatsingen tussen twee klanten. Dit alles wordt gekaderd in een charter voor duurzame mobiliteit. Dit charter promoot onder meer het gebruik van de fiets en buurtdiensten met zo kort mogelijke verplaatsingen. Voor de vakbonden blijkt het echter nooit genoeg. We vragen ons af of ze wel tot een akkoord willen komen."

Zoals bekend zijn er structurele aanpassingen nodig om de leefbaarheid van de sector in de toekomst te garanderen en om te vermijden dat we bij elke sociale onderhandeling opnieuw in een impasse belanden. "Als verantwoordelijke werkgevers mogen wij de langere termijn niet uit het oog verliezen. Wij willen dat de huishoudhulpen ook morgen nog een job hebben", benadrukt Ann Cattelain. "Uiteraard vinden wij dat het loon van de huishoudhulp moet kunnen mee evolueren met de maatschappelijke evolutie, maar dit mag onze bedrijven niet op een muur doen lopen. We pleiten reeds enige tijd voor een verhoging van de prijs van de cheque. Klanten zijn bereid om wat extra te betalen en dit kan aan de sector de hoognodige zuurstof geven", alsnog Ann Cattelain.

Om uit de impasse te geraken hebben de werkgevers voorgesteld om een beroep te doen op een bemiddelaar. De werkgevers hopen dat, in het belang van alle betrokkenen, op deze manier eindelijk een gemeenschappelijke basis voor een akkoord zal kunnen gevonden worden.

Federgon, het netwerk voor werk. Door een optimale ondersteuning in elke fase van hun loopbaan zorgen we er mee voor dat mensen hun plek vinden in de wereld van werk.