De rendabiliteit van dienstenchequebedrijven gaat zienderogen achteruit. Na het rapport van Graydon uit september 2023, dat de moeilijke situatie van dienstencheques in kaart bracht, bevestigt de rendabiliteitsmonitor van het Departement Werk en Sociale Economie over de dienstenchequesector de neerwaartse trend: maar liefst 42,40% van alle dienstenchequeondernemingen waren operationeel verlieslatend in 2022. Vanuit Federgon herhalen we daarbij onze boodschap: het is vijf voor twaalf.
Reeds in 2023 voerde Graydon een analyse uit van de financiële situatie van de dienstenchequesector. Het resultaat was dramatisch: De top 25 van de dienstenchequebedrijven realiseerde in 2022 een winstmarge van een half procent (0,55%). 37,7% van de dienstenchequebedrijven was operationeel verlieslatend.
Deze cijfers worden nu zelfs overtroffen door het jaarverslag van het Departement Werk en Sociale Economie, dat verslag uitbrengt van de situatie in de dienstenchequesector. Zo bleek in 2022 zelfs 42,4% van de bedrijven verlieslatend. De winstmarge op één dienstencheque wordt er zelfs berekend op een schamele 0,03 euro. Zowel kleine als grote ondernemingen delen in de klappen:
- kleine dienstenchequebedrijven (<50 VTE) verliezen gemiddeld €1,34 per cheque;
- middelgrote ondernemingen (50-250 VTE) verliezen gemiddeld €0,31 per cheque
- enkel grote ondernemingen (>250) komen uit op €0,06 per cheque.
Maar ook binnen de categorie van grote ondernemingen vindt er een aardverschuiving plaats: nog maar 56,3% van deze ondernemingen overleeft 2022 met een operationele winstmarge, een verdere daling tegenover de 73,5% die nog het hoofd boven water kon houden in 2021.
De resultaten van het Departement Werk en Sociale Economie bevestigen volmondig wat Graydon vorig jaar reeds rapporteerde, met name: de dienstenchequesector kleurt bloedrood. “Er is kostbare tijd verloren gegaan om de toekomst van de sector te garanderen,” zegt Paul Verschueren, Directeur Vlaanderen bij Federgon. “De volgende Vlaamse Regering zal de sector redden, of er zal geen sector meer te redden vallen.”
Federgon herhaalt daarbij de oproep dat de inkomsten per dienstencheque met €5 zouden moeten worden opgetrokken. Daarvan kan €1 rechtstreeks naar het loon van poetshulpen, €2 naar een betere HR-omkadering voor werknemers, zoals in het voorzien van opleiding, coaching en begeleiding, en €2 naar het herstel van de financiële gezondheid van de ondernemingen zelf. Een meerderheid van de dienstenchequebedrijven rekent vandaag reeds extra kosten aan de gebruiker aan, maar de Vlaamse Regering dient dringend de nodige maatregelen te nemen via de prijs en/of de fiscale aftrek van de dienstencheque.
Daarbovenop vraagt Federgon aan de Vlaamse Regering om een structurele dialoog en monitoring op te zetten met de sector om een duurzaam toekomstmodel te ontwikkelen – en vooral om géén extra voorwaarden op te leggen die de leefbaarheid verder in het gedrang brengen.
Lees hier de publicaties van het Departement Werk en Sociale Economie.