Memorandum voor dienstenchequesector geeft blauwdruk voor een duurzame toekomst van de sector

|   Dienstencheques

Dankzij het systeem van dienstencheques is de huishoudhulp de voorbije twee decennia een onmisbare steun geworden voor maar liefst 1,2 miljoen gezinnen. De sector heeft een belangrijke maatschappelijke rol, zowel voor gebruikers als voor huishoudhulpen die zo toegang hebben tot een volwaardig arbeidsstatuut. Het systeem is doorheen het laatste decennium echter zeer fragiel geworden. Daarom lanceert Federgon een memorandum om de dienstencheque op te waarderen, met aandacht voor een duurzame financiering en een toekomstgericht loopbaanbeleid.

Het systeem van de dienstencheques is uitgegroeid tot een sector van meer dan 150.000 huishoudhulpen die zich dagelijks inzetten voor maar liefst 1,2 miljoen gezinnen in ons land.

De dienstencheques zijn ontstaan met drie maatschappelijke redenen: een betere balans tussen werk en privé voor gebruikers bereiken, zwartwerk in de huishoudsector terugdringen en kansen bieden aan profielen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

Wie het systeem van naderbij bekijkt, ziet echter hoe fragiel het is. De top 25 van de dienstenchequebedrijven realiseert een winstmarge van een half procent (0,55%). 37,7% van de dienstenchequebedrijven is zelfs verlieslatend.

Met Federgon onderschrijven we de visie van beleidsmakers dat we huishoudhulp zo duurzaam mogelijk moeten houden. Net daarom trekken we aan de alarmbel. Als we ons systeem van dienstencheques willen blijven koesteren, dan is het nú tijd voor actie.

“Met dit memorandum reiken we een blauwdruk aan voor een opwaardering van de sector, metaandacht voor een duurzame financiering én een toekomstgericht loopbaanbeleid,”

~ Ann Cattelain, CEO van Federgon.

Met vijf concrete voorstellen wil Federgon het gesprek lanceren om de volgende legislatuur een duurzaam en toekomstgericht model voor het dienstenchequesysteem te bereiken:

1. Creëer een duurzaam financieel kader door de inruilwaarde van dienstencheques met € 5 op te trekken.
  2. Breid het toegelaten takenpakket van huishoudhulpen uit, zodat zij ook ander zinvol werk kunnen uitoefenen naast of in plaats van schoonmaaktaken.
  3. Stel transitietrajecten open voor àlle geïnteresseerde werknemers in de dienstenchequesector.
  4. Zorg via een gericht activerings- en doelgroepenbeleid dat meer mensen aan de slag gaan in de dienstenchequesector.
  5. Verminder de minimale arbeidsduur voor gepensioneerde mensen die actief willen blijven in die sector.

Federgon, het netwerk voor werk. Door een optimale ondersteuning in elke fase van hun loopbaan zorgen we er mee voor dat mensen hun plek vinden in de wereld van werk.