Federgon laakt praktijken van vakbonden en vraagt hervatting sociaal overleg in dienstenchequesector

|   Dienstencheques

Federgon reageert met onbegrip en ongeloof op de boodschap die de vakbonden vandaag brengen aan de buitenwereld over de zogenaamde ondertekening van een CAO over de eindejaarspremie. De werkgeversorganisatie betreurt ten zeerste dat huishoudhulpen zo op het verkeerde been worden gezet.

Begin maart 2024 startten Federgon en de vakbonden informele en uiterst vertrouwelijke gesprekken op buiten het Paritair Comité, met het oog op de uiteindelijke herneming van het sociaal overleg en om onder meer tot een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst eindejaarspremie en syndicale premie te komen, naast een oplossing voor de starterspremies. Nadat eerdere pogingen tot sociaal overleg spaak liepen, eisten de vakbonden voorafgaandelijk aan deze informele contacten dat Federgon een ontwerp van cao alvast ondertekende als teken van goodwill.

Federgon is op deze vraag ingegaan, onder de expliciete afspraak dat dit ontwerp enkel kon omgezet worden in een geldige collectieve arbeidsovereenkomst als de besprekingen tot een consensus zouden leiden. De ondertekende ontwerp-cao werd daarom in bewaring gegeven aan de voorzitter van het paritair comité (FOD Werkgelegenheid), die als neutrale partij op de hoogte was van deze afspraak. Omwille van onredelijke eisen van de vakbonden hebben deze besprekingen spijtig genoeg niet tot een consensus geleid en werd de voorwaarde om effectief tot een ondertekening te komen niet vervuld.

Tot grote verbazing doen de werknemersorganisaties nu uitschijnen dat Federgon de collectieve arbeidsovereenkomst reeds definitief zou hebben ondertekend, hetgeen duidelijk niet het geval is. Met deze praktijken schenden de vakbondsvertegenwoordigers van de dienstenchequesector flagrant de eerder gemaakte afspraken.

Ondanks deze bijzonder betreurenswaardige actie vanuit de vakbonden, heeft Federgon aan de voorzitter van het paritair comité Dienstencheques gevraagd om opnieuw een verzoeningsvergadering te organiseren. Ondanks dit alles blijft Federgon ervan overtuigd dat het sociaal overleg de enige manier is om te werken aan de toekomst van de dienstenchequesector.

Federgon, het netwerk voor werk. Door een optimale ondersteuning in elke fase van hun loopbaan zorgen we er mee voor dat mensen hun plek vinden in de wereld van werk.