Spring naar hoofd-inhoud

Discriminatie in de dienstenchequesector: we moeten consulenten sterken in hun opdracht

|   Dienstencheques

In 2004 is de dienstenchequesector opgestart met onder meer het maatschappelijke doel om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Diversiteit en inclusie worden dan ook hoog in het vaandel gedragen. Net daarom wil Federgon een voorvechter zijn in de aanpak van discriminatie.

Ruim twintig jaar geleden werd de dienstenchequesector opgericht vanuit drie maatschappelijke doelen: het creëren van jobs voor groepen die drempels ervaren op de weg naar de arbeidsmarkt, het terugdringen van zwartwerk en het ondersteunen van de work-lifebalance voor huishoudens in België. Dat de dienstenchequesector drempels wegwerkt op de weg naar zinvol werk, toont zich in de diversiteit binnen de sector. Met een personeelsbestand waarvan 22,7% van het personeel een niet-EU-achtergrond heeft, doet de dienstenchequesector het enorm goed op het vlak van inclusie en diversiteit op de arbeidsmarkt, en slaagt zij erin om het pad naar de arbeidsmarkt te effenen voor vele mensen die drempels naar die arbeidsmarkt ervaren.

Dienstenchequesector neemt het voortouw in de strijd tegen discriminatie

Net daarom blijft Federgon zich inzetten voor een inclusieve en diverse werkvloer en nemen we het voortouw in de strijd tegen discriminatie. Zo was de dienstenchequesector de tweede sector om mystery callings uit te voeren en biedt het sectoraal vormingsfonds, VormDC, sterke opleidingen aan voor zowel huishoudhulpen als voor consulenten om te leren reageren op discriminatoire vragen van klanten. Zij stelt een pakket aan tools en sensibiliseringsmateriaal ter beschikking rond discriminatie en heeft gidsen en handleidingen ontwikkeld die ondernemingen, consulenten en huishoudhulpen sensibiliseren en ondersteunen om discriminerende situaties aan te pakken.

Naar een permanente cultuurwijziging

De strijd tegen discriminatie is een werk van lange adem en vraagt een permanente waakzaamheid, zo toont ook het onderzoek van Factcheckers. We roepen de stakeholders op om mee te werken aan een permanente cultuurwijziging. “Laat ons duidelijk zijn”, zegt Ann Cattelain, CEO van Federgon. “Discriminatie is onaanvaardbaar. Iedereen heeft het volste recht om zichzelf te zijn en daar niet voor afgestraft te worden, ook op het werk en op de arbeidsmarkt.” Sensibilisering, opleiding en het ondersteunen van consulenten is de weg vooruit om ons sterk te maken tegen discriminatie in de maatschappij.

We maken ons sterk dat de dienstenchequesector één van de sterkste resultaten neerzet op het vlak van inclusie en diversiteit in haar aanwervingsbeleid – zoals ook de doelstelling is sinds de oprichting van het dienstenchequesysteem. De overtredingen bevinden zich aan de kant van de vraagzijde. “Een te strikt sanctioneringsbeleid gebaseerd op mystery callings, zou daarbij net een pervers effect creëren,” zegt Cattelain. “Bedrijven die discrimineren in hun aanwervingsbeleid zouden de dans ontspringen bij een mystery calling. Wie geen andere nationaliteiten in dienst heeft, kan ook niet discrimineren als de vraag komt.” Een te streng kader zou net de eerste doelstelling van de sector in het gedrang brengen: het wegwerken van drempels naar de arbeidsmarkt.

Mystery callings zijn daarbij ook geen voldoende betrouwbare graadmeter om juridisch vervolgbaar gedrag te meten. Zo gaven ook Stijn Baert, Miet Lamberts en Pieter-Paul Verhaeghe nog aan in hun rapport over de sector: “In veel dienstenchequeondernemingen worden de functie van personeelsallocatie en de functie die zich bezighoudt met het beantwoorden van klantenvragen door andere mensen uitgeoefend. Er is op dit moment nog geen onderzoek dat nagaat in welke mate de intentie tot discriminatie samenhangt met effectief discriminerend gedrag.”

We moeten consulenten sterken in hun opdracht

Federgon vraagt om samen met de overheid richtlijnen uit te werken voor consulenten om om te gaan met discriminatoire vragen. Zo leeft er bijvoorbeeld veel onduidelijkheid over het spanningsveld tussen de antidiscriminatiewetgeving en de erkenningsregeling, die ondernemingen expliciet verbiedt om huishoudhulpen te sturen naar huishoudens waar er een potentieel gevaar is voor de veiligheid en de integriteit van de huishoudhulp. Discrimineren mag niet, maar een huishoudhulp naar een huishouden sturen waar er potentieel gevaar is voor zijn veiligheid of zijn integriteit, mag evenmin. Samen opgestelde richtlijnen kunnen consulenten en bedrijven sterken, zodat ze zich veilig voelen om neen te zeggen tegen klanten die de lijn overschrijden. Ook een meldpunt voor klanten die de wetgeving overtreden, kan een sterk signaal geven aan consulenten om paal en perk te stellen aan dit gedrag.

“Discriminatie is onaanvaardbaar in alle contexten, zowel op de arbeidsmarkt als daarbuiten.” concludeert Ann Cattelain. “22,7% van de huishoudhulpen heeft een niet-EU-nationaliteit. Onze sector is een absolute voorvechter van inclusie en diversiteit op de werkvloer en slaagt daar ook enorm in. Om verdere vooruitgang te maken is een grondige, maatschappijbrede aanpak nodig met het oog op een duurzame cultuurwijziging. Net daarom vragen wij om samen met de overheid aan tafel te zitten. Extra richtlijnen en een meldpunt voor discriminatoire klanten geven een sterk signaal aan onze consulenten. Zo tonen we dat we hen steunen in de aanpak van discriminatie. We hebben er als maatschappij alle belang bij om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen en aan het werk te houden.”


Federgon, het netwerk voor werk. Door een optimale ondersteuning in elke fase van hun loopbaan zorgen we er mee voor dat mensen hun plek vinden in de wereld van werk.