In opdracht van Federgon bestudeerde HIVA tot welke verschillende loopbaantrajecten een job in de uitzendsector kan bijdragen. De vaststellingen uit het onderzoek verfijnen, bevestigen en vervolledigen de bestaande kennis over het belang van de uitzendsector voor de dynamiek op de Belgische arbeidsmarkt. Uitzendarbeid is goed voor 'slechts' 3% van het aantal jobs in onze economie. Toch werken elk jaar meer dan 700.000 mensen als uitzendkracht, elk met een eigen motief en een eigen verwachting.
Belangrijkste bevindingen:
Uit het onderzoek komen drie centrale inzichten naar voren die telkens een ander licht werpen op de rol die uitzendwerk speelt op de arbeidsmarkt en in de loopbaan van werknemers:
- Uitzendwerk zet aan het werk:
- 72% van de uitzendkrachten blijft gedurende vijf jaar na aanwerving aan het werk.
- 69,4% stroomt door naar een voltijdse of deeltijdse job buiten de uitzendsector of start een zelfstandige activiteit.
- Slechts 2,8% blijft langdurig in de uitzendsector zelf tewerkgesteld.
- Loopbanen zijn padafhankelijk, maar niet deterministisch:
- Uitzendwerk biedt kansen aan kansarmere profielen om door te stromen naar langdurige tewerkstelling.
- De voorgeschiedenis van een werknemer is niet allesbepalend voor de toekomstige loopbaan. Op deze manier draagt uitzendarbeid actief bij aan meer inclusie op onze arbeidsmarkt.
- Uitzendwerk als motor voor werk-naar-werk transities:
- Meer dan 25% van de uitzendkrachten gebruikt de uitzendsector als transitiekanaal om van job te veranderen.
De studie bevestigt opnieuw dat de uitzendsector als economische sector ook sociaal en maatschappelijk erg relevant is en een evidente partner is voor iedereen die arbeidsmarktbeleid voert. Ongeacht of het nu gaat om activering, inclusie, jobtransities of arbeidsmarktmobiliteit, de uitzendsector is een hoofdrolspeler in de realisatie van de 80% werkzaamheidsgraad. We steken als sector dan ook onze hand uit naar beleidsmakers en stakeholders om samen werk te maken van een arbeidsmarkt waar elk talent een plaats heeft.