Stimulearning, in samenwerking met Federgon, Thomas More en Epsilon, heeft de resultaten van het jaarlijks onderzoek naar Learning & Development (L&D) in België gepubliceerd. Het onderzoek, waaraan 430 opleidingsprofessionals deelnamen is uniek in zijn soort en biedt waardevolle inzichten in de stand van zaken en de trends inzake L&D binnen organisaties. De resultaten leidden ons tot drie belangrijke conclusies:
1. L&D: strategische partner voor groei en succes
De strategische rol van Learning & Development (L&D) binnen organisaties wordt steeds belangrijker, vooral in de krappe arbeidsmarkt waar organisaties vandaag en de komende jaren mee geconfronteerd worden. Opleidingen worden aangeboden om de productiviteit te stimuleren en werkprestaties te verbeteren, wat bijdraagt aan de groei en ontwikkeling van medewerkers. Een belangrijke boodschap daarbij aan de volgende regeringen is echter dat, hoewel de arbeidsdeal positief wordt ingeschat, de impact op de leercultuur en opleidingsparticipatie beperkt is gebleven. Onderliggend weerklinkt een vraag naar beleidsmaatregelen die niet lineair zijn, maatwerk mogelijk maken en de vraag stimuleren en ondersteunen. Zo wordt bijvoorbeeld ondertussen beruchte Federal Learning Account (FLA) door het overgrote deel van de deelnemers ervaren als een administratieve last die op geen enkele wijze bijdraagt aan een betere opleidingsparticipatie.
2. Technologie en AI in een stroomversnelling
Technologische en innovatieve ontwikkelingen spelen een cruciale rol in de evolutie van L&D. De markt voor L&D-technologieën groeit snel, gedreven door de toenemende vraag naar digitale leeroplossingen. Kunstmatige intelligentie (AI) wordt steeds meer gebruikt, vooral voor content creation en content curation. De belangrijkste drijfveren voor het inzetten van L&D-tech zijn de grote flexibiliteit tot deelname, het brede en ruime aanbod en de opvolgings- en analysemogelijkheden. Deze bevindingen versterken de oproep naar maatregelen die rekening houden met de diversiteit van de sector en voldoende omvattend zijn om een razendsnel evoluerend veld te kunnen bijblijven.
3. Levenslang Leren en inclusie: de sleutels tot vooruitgang
Het belang van Diversiteit en Inclusie is sedert CSR, SDG en meer recent ook ESG een thema van toenemend belang. In onze survey staat Diversiteit en Inclusie bij 1 op de 5 L&D professionals in de top 3 van belangrijkste internationaal erkende L&D-trends.
De vaststelling is dat er reeds een weg is afgelegd, maar vooral ook dat er nog een lange weg is te gaan. Organisaties omarmen het concept van levenslang leren om medewerkers op continue basis kennis en vaardigheden op te laten doen, maar er moeten nog stappen gezet worden om Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie (DEI) sterker te integreren in het ontwerp, de uitvoering en de evaluatie van opleidingen. Het is cruciaal om drempels weg te nemen, zoals een gebrek aan tijd, gebrek aan steun van leidinggevenden of een lage intrinsieke motivatie om leermomenten te organiseren.
De makers roepen onze beleidsmakers op om een stevige L&D-beleidsagenda te ontwikkelen. Een strategische aanpak voor L&D en voor Levenslang Leren is onmisbaar voor de verdere ontwikkeling van de sector en van de volledige arbeidsmarkt. Het stimuleren van ondernemerschap binnen L&D leidt immers tot innovatieve leeroplossingen die nauw aansluiten bij de behoeften van de volledige economie. Federgon vraagt daarbij expliciet om steeds alle belanghebbenden te betrekken en administratieve drempels onverminderd weg te werken.
Conclusies:
- De strategische rol van L&D wint aan belang
- L&D als strategie in een krappe arbeidsmarkt: L&D wordt steeds meer gezien als een strategische partner binnen organisaties.
- Baangericht en Loopbaangericht Leren: opleidingen worden aangeboden om de productiviteit te stimuleren en werkprestaties te verbeteren. Dit draagt bij aan de groei en ontwikkeling van medewerkers.
- De Arbeidsdeal: hoewel de arbeidsdeal positief wordt ingeschat, is de impact op de leercultuur en opleidingsparticipatie beperkt. Goede bedoelingen worden weerhouden door een beperkte impact.
- De Federal Learning Account: rode kaart voor de overheid. De FLA wordt gezien als een administratieve last en draagt niet bij aan een betere opleidingsparticipatie.
- Technologische en innovatieve ontwikkelingen versterken en versnellen
- Technologie in L&D: de markt voor L&D-technologieën groeit snel, gedreven door de toenemende vraag naar digitale leeroplossingen.
- AI in L&D: voorbij de wow. AI wordt steeds meer gebruikt in L&D, vooral voor contentcreatie en -curation.
- Meer aandacht voor Levenslang Leren en Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie (DEI)
- Verandering als katalysator voor levenslang leren: organisaties omarmen het concept van levenslang leren om medewerkers continu kennis en vaardigheden op te laten doen.
- Wegwerken van drempels voor een hogere opleidingsdeelname: gebrek aan tijd, steun van leidinggevenden en intrinsieke motivatie zijn de grootste hindernissen voor levenslang leren.
- DEI en L&D: erkenning van het belang, nu nog de uitvoering. Inclusieve leeromgevingen zijn belangrijk, maar er is nog veel werk te doen om DEI in het ontwerp, de uitvoering en de evaluatie van opleidingen te integreren.