De datum van 25 mei 2018 komt dichterbij. Bedrijven bereiden zich meer en meer voor op de komst van de GDPR (General Data Protection Regulation). Dit is de nieuwe Europese Verordening inzake de bescherming van persoonsgegevens. Hoewel de GDPR meer bescherming biedt voor individuen en bedrijven genoodzaakt worden transparanter te zijn in hun verwerkingen, mag de administratieve last van de omzetting van de GDPR in de praktijk niet worden onderschat. In een steeds meer gedigitaliseerde wereld is het absoluut geen gemakkelijke opdracht om alle processen “GDPR-compliant” te maken. Federgon heeft dan ook niet stilgezeten om haar leden te helpen en te ondersteunen bij deze implementatie. Er werden actief infosessies georganiseerd, er werd een Privacy Day voorzien, er werd een selfcan uitgewerkt en er werd een GDPR-stappenplan opgesteld met links naar verschillende informatieve nota’s en modellen die kunnen gebruikt worden in het kader van de GDPR.
Gelet op de vaak vage formulering van de Verordening en het gebrek aan een bruikbare officiële interpretatie van de Belgische Privacycommissie heeft Federgon zich er ook op toegelegd om gedragscodes op te maken per HR-activiteit (7 gedragscodes voor verschillende Federgon-leden). Hierin worden bepaalde interpretaties en verduidelijkingen gegeven over de manier waarop de verplichtingen het best worden vertaald naar de praktijk. Gedragscodes zijn een zeer belangrijk middel om onze leden nog meer op weg te helpen naar een juiste aanpak. De Verordening voorziet een geëigende procedure die de Belgische Privacycommissie in staat stelt dergelijke gedragscodes goed te keuren. Federgon roept de Privacycommissie op om met de beroepsfederaties in dialoog te treden m.b.t. de gedragscodes, zodat er rechtszekerheid kan worden geboden.
De gouden regel in het GDPR-verhaal is: zorg dat men kan aantonen dat men met GDPR bezig is en een duidelijk actieplan voor ogen heeft. Federgon blijft in ieder geval de vinger aan de pols houden!