Spring naar hoofd-inhoud

3.1. NCOI Learning (1/2 dag)
30/11/2020 - 14u00-17u00

Een duurzaam en wettelijk psychosociaal welzijnsbeleid met focus op preventie

 

Doelgroep

HR-medewerkers, interne preventieadviseurs, zaakvoerders KMO’s.

 

Doelstellingen

Na deze training/leerinterventie:

  • krijg je een overzicht van hoe de welzijnswet ontstaan is en wat die nu inhoudt;
  • ken je de wettelijke aspecten van een welzijnsbeleid (preventie van psychosociale risico’s) nl. verplichtingen en sancties (+ de nodige bronnen);
  • kan je interventies in het kader van een preventief beleid (primair/secundair) bepalen op niveau van het individu, team, organisatie;
  • kan je interventies in het kader van een curatief beleid (tertiaire preventie) bepalen op niveau van het individu, team, organisatie.

 

Aanpak

Interactief en onderzoekend: deelnemers worden uitgenodigd om vanuit hun ervaringen (cases/noden/wensen) beleidsacties te bepalen en te toetsen aan het wettelijk kader.

 

Inhoud & programma

Deel 1

  1. Hoe ontstond de welzijnswet en wat zijn de implicaties vandaag?
     
  2. Wat zegt de wet?
    • Elke werkgever moet een welzijnsbeleid voeren gesteund op algemene principes (risico's voorkomen, bij de bron uitschakelen of verminderen; voorkeur aan collectieve beschermingsmiddelen boven individuele; zorgen voor opleiding en informatie van de werknemers). Dit beleid moet worden geïntegreerd in het volledige management van de onderneming.
    • Regeling betreffende de preventie van psychosociale risico’s op het werk, waaronder stress, geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
       
  3. Wie is verantwoordelijk voor wat? Wie controleert wat?
    • HR - Preventiedienst - Management - …
    • Samenwerking tussen verschillende departementen.
       
  4. Wat zijn de mogelijke sancties?
     

Deel 2

Design thinking: via cases & personae een basis leggen voor een welzijnsbeleid op 3 niveaus: primair - secundair - tertiair & 3 lagen, nl. individu - team - organisatie.

  • Wat zijn de noden? Hoe hieraan tegemoet komen?
  • Wat zijn hulplijnen? Hoe deze versterken?
  1. Kernelementen + interventies preventie - concrete acties a.d.h.v. cases:
    • Wie is verantwoordelijk?
    • Welke knelpunten aanpakken? Good practices delen en versterken:
      • Primaire preventie: dit zijn maatregelen om psychosociale belasting, waaronder stress en burn-out, op het werk te voorkomen.
      • Secundaire preventie: deze maatregelen hebben tot doel de schade te voorkomen die er kan ontstaan door psychosociale belasting.
         
  2. Kernelementen & interventies curatief - concrete acties a.d.h.v. cases:
    • Wat heeft de persoon nodig? Wat komt tegemoet aan de oplossing van het probleem?
    • Hoe in de toekomst gelijkaardige gevallen vermijden?
       
  3. Tertiaire preventie: deze maatregelen hebben tot doel de schade te beperken die door stress (of geweld, pesterijen, ongewenst seksueel gedrag op het werk, conflicten) is ontstaan.

 

Trainer

Kim Hilgert is, naast co-founder van Tryangle, well-being & happiness@work ook een gecertificeerde Chief Happiness Officer & een gepassioneerde welzijnstrainer. Haar missie: werknemers en organisaties ondersteunen met praktische opleidingen, tips & tricks om een gezonde en gelukkige werkcultuur te ontwikkelen. Op een interactieve en hands-on manier begeleidt ze organisaties bij het opstellen van een wettelijk correct en menselijk welzijnsbeleid.