Spring naar hoofd-inhoud

Wat als de dienstenchequesector niet langer zou bestaan?

|   Niet op home paginaNewsletters

De oplopende inflatie legt de problemen in de dienstenchequesector nog eens pijnlijk bloot; de sector is uitermate bezorgd over de toekomst. De maatschappelijke en economische meerwaarde van de dienstencheque staat nochtans buiten kijf en wordt in Vlaanderen breed erkend. Ook de Europese Commissie verwees reeds meermaals naar 'de Belgische dienstencheque' als een 'best practice'.

Als we terugblikken op het voorbije jaar, dan was de keuze om tijdens de pandemie tijdelijk de pauzeknop in te drukken de enige optie om iedereen duurzaam aan boord te houden en de toekomst van de dienstenchequesector te vrijwaren. Tijdelijke werkloosheid heeft onze sector, net zoals talrijke andere bedrijven en sectoren, door deze periode geholpen. Pas toen duidelijk werd op welke manier we onze mensen konden beschermen en het veiligheidsmateriaal beschikbaar was, was er de heropstart. Een juiste keuze die zowel door huishoudhulpen als door klanten gewaardeerd werd. De inspanningen van ondernemingen, huishoudhulpen en gebruikers, geformaliseerd in een duidelijk veiligheidsprotocol, hebben op het terrein gewerkt. Met de steun van de Vlaamse Regering kon zo ook tijdens de sanitaire crisis de veiligheid van onze huishoudhulpen en klanten gevrijwaard worden en huishoudelijke hulp op een verantwoorde en duurzame manier herstarten.

De dienstenchequesector is bezorgd over zijn toekomst. Het stelsel kampt met een imminent probleem van duurzaamheid. Het Departement WSE concludeerde in haar rentabiliteitsmonitor dat in 2019 reeds 1 op de 3 dienstenchequebedrijven verlieslatend was.

Want wat als… de dienstenchequesector niet langer kan bestaan? De maatschappelijke en economische impact hiervan zou gigantisch zijn, zoals tal van recente academische onderzoeken hebben aangetoond. De sector vraagt vandaag een perspectief op lange termijn en wil heel concreet dat de inruilwaarde van een dienstencheque wordt verhoogd. Het meest voor de hand liggend is dat hiervoor de prijs van de dienstencheque wordt opgetrokken. Een duurzame financiering van het systeem komt zowel de huishoudhulpen, de bedrijven, de klanten als de overheid ten goede.

De dienstencheque is een succesverhaal. Klik op het beeld hieronder om de reportage op Kanaal Z te bekijken.

Lees hier de volledige newsletter


Contact

Federgon is de federatie van de HR-dienstverleners. Als sectorfederatie vertegenwoordigt Federgon de bedrijven die actief zijn op het vlak van arbeidsbemiddeling en HR-dienstverlening in de ruime zin van het woord.