Vluchtelingen begeleiden naar een job in de dienstenchequesector

|   DienstenchequesNewsletters

Onlangs hebben verschillende actoren van de arbeidsmarkt de handen in elkaar geslagen om een zeer mooi project op poten te zetten in de dienstenchequesector in Antwerpen. Het project is het tweede in zijn soort. ‘Werken als huishoudhulp bij Vlaamse gezinnen? Dat doe je zó!’  is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen het private opleidingsbedrijf Atmetis, het Vormingsfonds Dienstencheques, de VDAB en acht dienstenchequeondernemingen die lid zijn van Federgon. Doelstelling? Een vijftiental vluchtelingen die in de stad wonen de kans geven een opleidingstraject te volgen om vervolgens een job te krijgen in de dienstenchequesector.

Tijdens dit traject volgen de deelnemers een beroepsopleiding waarmee ze gekwalificeerd schoonmaker worden. Ze krijgen ook cursussen Nederlands die aangepast zijn aan hun functie. Ook andere aspecten komen aan bod, zoals klantgerichtheid, veiligheid, …  Mensen die voor de cursus slagen, kunnen zeker zijn van een contract in een van de dienstenchequeondernemingen die aan het project deelnemen.

Federgon staat vierkant achter dit initiatief, dat niet alleen aantoont hoezeer het dienstenchequestelsel een sterke activeringsmaatregel op de werkgelegenheidsmarkt vormt, maar ook het belang en de doeltreffendheid van publiek-private partnerschappen op deze markt in de verf zet.

Copyright: Stad Antwerpen, beeld: Frederik Beyens.

Research & Economic Affairs Director / Directeur Vlaanderen

communication@federgon.be

Federgon, het netwerk voor werk. Door een optimale ondersteuning in elke fase van hun loopbaan zorgen we er mee voor dat mensen hun plek vinden in de wereld van werk.