Uitzendsector: vakbonden weigeren uitgestoken hand werkgevers, geen sectorakkoord

De sectoronderhandelingen in PC 322, het paritair comité van de uitzendsector, zijn deze namiddag afgesprongen. Dat meldt Federgon, de federatie van de HR-dienstverleners, die onder meer de uitzendsector vertegenwoordigt.

Federgon betreurt dat de vakbonden de uitgestoken hand van de werkgevers niet willen aannemen om alsnog tot een sectorakkoord te komen. Nochtans zijn het de vakbonden die het delicate evenwicht van het ontwerpakkoord hebben verbroken, door er, een voor de werkgevers essentieel, deel in te schrappen. "De sector heeft nochtans zijn verantwoordelijkheid genomen", zegt Ann Cattelain, directeur bij Federgon. "Zelfs nu, door de coronacrisis, ook de uitzendbedrijven bijzonder hard getroffen zijn - de sector laat een daling van de activiteit van min 45% optekenen -  wil de sector investeren. Federgon voorziet een bijdrageverhoging voor het Sociaal Fonds voor Uitzendkrachten, teneinde de eindejaarspremies van de uitzendkrachten te kunnen garanderen. Net in een moeilijke periode als deze hebben zowel onze bedrijven als onze uitzendkrachten baat bij een evenwichtig akkoord. We vinden het dan ook jammer dat dit vandaag niet mogelijk is", alsnog Ann Cattelain.